بلاگ » تاریخچه فرش ماشینی | تولید و تاریخچه مهد قالی+[دانلود تحقیق]

تاریخچه فرش ماشینی | تولید و تاریخچه مهد قالی+[دانلود تحقیق]

بروز شده در 6 تیر 1401 ساعت 01:02 ب.ظ

تاریخچه فرش ماشینی

از آن جا که هنر فرش در ایران بسیار مورد توجه است و رونق دارد بسیاری دوست دارند تاریخچه فرش ماشینی را بدانند .

این که محصولات فرش ماشینی از چه زمانی در سطح انبوه تولید شد و و تمرکز کارخانجات تولید آن در کجاست از سوالاتی است که در این جا می خواهیم به آنها پاسخ دهیم .

در تاریخچه فرش ماشینی باید گفت ; فرش یک نوع از گستردنی بوده است که با نخ ها و مواد اولیه به نسبت ارزان تر از فرش دستباف تولید می شود .

همچنین از آن جا که سرعت تولید در بافت فرش ماشینی بالاست و اجرایش آسان تر است ، نسبت به فرش دستباف در این مورد برتری دارد .

نقش ها و تصاویر در فرش ماشینی واضح تر و با کیفیت تر و دقیق تر هستند و می توان تصاویر شخصی را با وضوح بالا در غالب فرش ماشینی داشت .

.

تاریخچه فرش ماشینی در جهان


تاریخچه فرش ماشینی در جهان

تاریخچه فرش ماشینی به دوران غارنشینی برمی گردد ، انسان های اولیه الیاف طبیعی یعنی گیاهان را بهم می تنیدند و زیرانداز درست می کردند .

کم کم وقتی انسان ها به شکار روی آوردند ، پشم و پوست حیوانات را برای زیرانداز استفاده کردند چرا که آن ها بسیار نرم تر و لطیف تر بودند .

بوریا که از نی بافته شده است از هزاره پنجم قبل از میلاد باب بوده است ، پیشینه و تکامل گلیم هم به سده پانزدهم قبل از میلاد برمی‌گردد . این که برای بافت قالی تاریخ دقیقی مشخص کنیم مقدور نیست.

چرا که الیاف می توانند در اثر رطوبت و یا خورده شدن توسط حشرات ، از بین بروند ، اما چادر نشینان آسیای مرکزی که گله دار بوده اند ، احتمالاً قالی را برای اولیم بار بافته اند.

و کهن ترین قالی که یافت شده ، متعلق به پازیریک که منطقه ای است در هشتاد کیلومتری مغولستان ، می باشد .

این قالیچه که پازیریک نیز نام گرفته است ، در هر یک سانت 36 گره داشته است.

چون نقش هایش هخامنشی هستند ، صاحبنظران آن را ایرانی می دانند ، همانطور که در تصویر می بینید ، رنگ های به کار رفته در این قالیچه قرمز ، زرد ، سبز و نارنجی می باشد و جانوران بالدار و نقوش تخت جمشید را در آن می بینید .

این فرش نشان از یک پیشینه و تمدن غنی دارد و مسلماً قبل از آن نیز فرش هایی بافته شده است ولی اثری از آن ها باقی نمانده است .

.

تاریخچه فرش ماشینی در ایران


تاریخچه فرش ماشینی در ایران

تا این جا راجع به تاریخچه فرش دستباف صحبت کردیم و اگر بخواهیم در مورد تاریخچه فرش ماشینی در ایران صحبت کنیم باید بگوییم قدمت خیلی طولانی ندارد .

اولین دستگاه تولید فرش ماشینی که ماشین مخمل بافی چاکارد در دهه 50 وارد شهر کاشان شد.

شروع به تولید کرد و نام محصولات فرش کاشان را به خود گرفت .

شرکت فرش مخمل و ابریشم کاشان اقدام به وارد کردن این دستگاه کرد و تولیداتش از الیاف مصنوعی براق و سبک بودند .

پس از تولید این فرش ، برخی از تجار فرش هایی را از کشور بلژیک وارد کردند ، که کیفیت بهتری داشتند و متفاوت از فرش تولید شده بودند . وقتی دیدند مردم از این فرش های وارداتی استقبال کردند ، گروه صنعتی بهشهر شرکتی تأسیس نمودند.

که علاوه بر فرش ماشینی ، مواد اولیه آن را نیز تولید می کردند . این شرکت تولید خود را در سطح انبوه شروع کرد و اولین فرش تولیدی خود را در سال 1353 به بازار فرستادند .

این شرکت ، فرشی متفاوت نسبت به قبلی تولید کرد که طرح آن بسیار مشابه طرح های فرش دستباف کاشان بود .

پس از آن کم کم شرکت هایی در کاشان و سایر شهرها تأسیس شدند و در حال حاضر بیشتر از 700 شرکت تولید و کارخانه فرش ماشینی به ثبت رسیده است .

تحقیق درباره تاریخ فرش ماشینی


اولین فرشها تا سالیان سال همان فرش های دستباف اصیل بودند که ایران مهد تولید این نوع فرش بوده و هست .

حتی تا چند دهه پیش هنوز هم تنها فرش های موجود در خانه های ایرانی به ویژه ، تنها فرش های دستباف بوده اند .

نخستین فرش ماشینی در ایران و در شهر کاشان در سال 1350 به تولید رسید.

اما کم کم تکنولوژی که در سطح جهانی پیشرفت کرد . این پیشرفت شامل حال فرش نیز شد و در دنیای فرش نیز تغییرات چشم گیری را به وجود آورد .

نخستین دستگاه تولید محصولات فرش ماشینی ژاکارد بود که تولید کارخانه های فرانسه است.

نام دستگاه ژکارد از روی اسم تولید کننده آن برداشته شده بود و این دستگاه قادر بود فرش هایی با پرز های متوسط و کوتاه با کیفیت متعادل را تولید کند.

در ادامه تاریخچه فرش ماشینی باید گفت ماشین های عظیم و شگفت انگیز برای تولید فرش به کار گرفته شدند. تا برای بشریت آسایش در تولید این کالای زیبا را به ارمغان آورند .

به طوری که امروزه فرش ماشینی بازار غالب فرش را به دست گرفته و اکثریت غریب به اتفاق استفاده کنندگان فرش ، از فرش ماشینی استفاده می کنند .

دلیل آن هم به طور عمده قیمت بسیار کمتر فرش ماشینی نسبت به فرش دستباف است و تنوع در طرح ها و مدلها نیز از دیگر ویژگی های این فرش است .

اگر بخواهیم درباره فرش ماشینی نظری بدهیم باید بگوییم این کالا امروزه به جزئی بسیار مهم در دکوراسیون های ایرانی تبدیل شده است .

سرعت تولید دستگاه ژاکارد بسیار بالاتر از تولید فرش های دستباف بود و از قیمتی بسیار مناسب تر برخوردار بود.

همین موضوع سبب شد این محصولات اولیه فرش ماشینی طرفداران بسیار زیادی پیدا کند و درنتیجه دستگاه های فرش ماشینی روز به روز افزایش پیدا کرد.

در نتیجه مدت کوتاهی نگذشت تا کاشان توانست قطب فرش ماشینی کشور و جهان شود.

 

مراحل تولید فرش ماشینی


در ادامه مراحل تولید فرش ماشینی عبارت است از : ریسندگی ، بافندگی و تکمیل . حال اجازه دهید این مراحل را به صورت خلاصه وار برایتان توضیح دهیم که با سیستم تولید فرش ماشینی آشنا شوید .

 

ریسندگی فرش ماشینی


همانطور که همه می دانیم فرش ماشینی از نخ تشکیل می شود و در واحد ریسندگی است که نخ مورد نیاز تهیه می شود . فرش های ماشینی سه نوع نخ دارند : نخ تار ، نخ پود و نخ خاب . جنس نخ تار پنبه و پلی استر ، نخ پود هم از جوت می باشد .

آن چه که بیشتر تنوع و تفاوت را در جنس نخ فرش ایجاد می کند نخ خاب است و آن چه شما در ظاهر فرش می بینید ، همان نخ خاب است .

اگر یک فرش 12 متری را در نظر بگیرید 82 درصد آن نخ خاب و 12 درصدش نخ پود و 6 درصد نخ تار می باشد . این نخ می تواند از جنس های مختلفی باشد مثل : نخ آکریلیک ، پلی استر و یا ویسکوز .

در ادامه مراحل تولید فرش ماشینی باید گفت ، نخ را وارد قسمت رنگرزی می کنند و نخ هایی با تنوع رنگی بالا خروجی این مرحله است که شما این تنوع رنگ را در فرش ماشینی می بینید .

پس از این که نخ از قسمت رنگرزی خارج می شود ، برای هیت ست شدن فرستاده می شود . در فرآیند هیت ست کردن نخ توسط بخار و حرارت تثبیت می شود که باعث بالا رفتن کیفیت فرش می شود .

 

 بافندگی در فرش


پس از این که نخ آماده شد ، وارد مرحله بافندگی می شود و به واحد بافندگی برده می شود ؛ که در این جا تولید فرش شروع می شود . ماشین های تولید بافت فرش بسیار متنوع هستند و عبارتند از واندویل ، تکسیما ، اچ سی پی ، ای اس ار ، سی آر ایکس ، اچ سی آی ایکس و … .

تولید و بافت فرش به این صورت است که دستگاه بافت را از دو دهنه انجام می دهد و دو فرش که خاب مشترکی دارند را در اصطلاح به صورت پشت و رو بافی می بافد .

هنگام بافت یک تیغه برش در حال حرکت است که دو فرش را از هم جدا می کند پس بافت فرش به صورت جفتی می باشد .

 

تکمیل فرش ماشینی


در ادامه تاریخچه فرش ماشینی باید بیان داشت ، فرشهایی که بافته شدند سپس به واحد تکمیل فرستاده می شوند.

و یک سری مراحل را طی می کنند که فقط از آنها نام می بریم :

  1. تیغه
  2. آهار زنی پشت فرش
  3. پرداخت فرش
  4. برش طول و عرض فرش
  5. لبه دوزی و ریشه زنی فرش
  6. کنترل کیفیت
  7. رول کردن و بسته بندی فرش

پشتی بانی زرفرش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.