بلاگ » نقشه تابلو فرش سایز کوچک | نخ و نقشه تابلو قم ، تبریز

نقشه تابلو فرش سایز کوچک | نخ و نقشه تابلو قم ، تبریز

بروز شده در 20 تیر 1401 ساعت 02:33 ب.ظ

نقشه تابلو فرش

نقشه تابلو فرش چیزی است که به زیبایی بصری و دلربایی آن اهمیت ویژه می بخشد.

امروزه تابلو فرشها در انواع و اقسام مختلف نقشه های قم ، تبریز ، سایز کوچک و ابعاد گوناگون بزرگ به دو صورت دستی و ماشینی بافته و تولید می‌شوند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

نا گفته نماند که امروزه اکثر نقشه های تابلو فرش در شهر های مختلف به صورت نقشه تابلو فرش کامپیوتری به تولید رسیده است.

نقشه های آن به صورت تابلو فرش قم ، کاشان و تبریز به بافت رسیده است.

توجه برای خرید تابلو فرش ماشینی در طرح های جدید و متنوع کلیک کنید.

نقشه تابلو فرش و انواع مختلف آن

پیشینیان برای بافت تابلو از نقشه تابلو فرش کاغذی استفاده می‌کردند که طرح آن توسط طراحان بر روی کاغذهای مشبک تنظیم و رسم می‌شده است.

امروزه نیز اینگونه نقشه که توسط طراحان طراحی و به وسیله دست و یا نقشه تابلو فرش کامپیوتری توسط پرینتر به روی کاغذهای مشبک ترسیم و چاپ می‌شود و برای بافت تابلو فرش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوع دیگر نقشه ها نقشه کد بندی شده می‌باشد.

بافنده از روی نقشه رنگ نخ را دیده و شماره هایی که باید گره بزند رادر آن می‌بیند.

از نقشه کد بندی شده در قم و تبریز استفاده می‌شود.

( در کاشان بیشتر نقشه های تابلو فرش فاقد کد بندی می باشد ).

بافنده در این روش برای هر رج یکبار یک نخ را برداشته و تا آخر استفاده می کند.

سپس سراغ رنگ بعدی می‌رود. در این روش احتمال اشتباه کمتر است و می‌توان رنگهای مشابه هم را به راحتی در کنار هم استفاده کرد.

برای بافتن تابلو فرشهای ماشینی از نقشه های کامپیوتری تابلو فرش نیز استفاده می‌شود.

تاریخچه و ابعاد تابلو فرش نیز به صورت زیر است.

.

تاریخچه: 


تابلو فرش از سال ۱۳۱۰ هجری شمسی به این سو در شهر سردرود تبریز در آذربایجان شرقی متولد شد و عنوان پایتخت تابلو فرش جهان را برای این شهر به ارمغان آورد.

تابلو فرش های دستباف این شهر به علت نقش و نقوش زیبا و کیفیت بالا از شهرت جهانی برخوردار است.

نوع دیگر تابلو فرش،ماشینی می‌باشد که توسط کارخانجات فرش ماشینی در کاشان تهیه و تولید می‌شود.

ابعاد تابلو فرش : تابلو فرشها در ابعاد ۳۵×۵۰ ، ۵۰×۷۰ ، ۷۰×۱۰۰ ، ۸۰×۱۲۰ ، ۱۲۰×۱۵۰ ، ۲۰۰×۳۰۰سانتی متر بافته و تولید می‌شوند که ابعاد تابلو فرش دارای قیمت های متفاوتی نیز می باشند.

انواع موضوعات تابلو فرش :


تابلو فرشها دارای طیف وسیعی از طرحها می باشند که در زیر به توضیح برخی از موضوعات به کار برده شده در انواع نقشه تابلو فرش برای خرید می‌پردازیم.

مناظر طبیعی : تابلو فرش هایی با نقشه هایی از مناظر طبیعی وجود دارند که چشم هر دوست دار طبیعت را نوازش می‌دهند و تمامی سلایق را تحت پوشش قرار می‌دهند فرقی نمی کند دوستدار چه فصل یا چه طرح تابلو فرش منظره ای باشید.

از بهار تا زمستان از رشته کوههای آلپ تا دماوند همه را می‌توان در نقشه های تابلو فرش ها یافت. ناگفته نماند تابلو فرش مناظر طبیعی دارای زیبایی فوق العاده ای برای دکور خانه شما می باشد.

از زیباترین طرح های این دسته می‌توان به طرح های کوچه باغ ، خونه باغ ، جاده برفی ، پل رودخانه ، خانه باغ ، آبشار ، ساحل ، باغ بهاری ، روستای ساحلی ، پاییز و دریاچه که همگی در سایت زر فرش موجود می باشند نام برد.

گل و گلدان : طرح های نقشه تابلو فرش گل و گلدان نیز مورد استقبال بعضی از سلایق خاص قرار می‌گیرد این طرحها همچون نقاشی های رنگ روغن که با ظرافت خاصی بر روی بوم نقاشی نقش گرفته است می‌ماند.

نقاشی های ایرانی و خارجی : اینگونه از نقشه ها شامل آثار هنرمندان بزرگ می‌باشد از جمله طرح های زیبا در این دسته می‌توان به نقشه تابلو فرش ماشینی مادر و کودک ، فرانسوی ، دخترک جواهرفروش ، فالگیر بغدادی و طرح های مینیاتوری ایرانی همچون هیاهو ، رویا ، رنگین کمان ، مینیاتور چهره ،مینیاتور و غزال اشاره کرد که شرکت زر فرش این طرحها را با قیمت مناسب به شما عزیزان ارائه می کند.

طرح های دینی و مذهبی : این طرحها مناسب اکثر خانواده ها و قابل استفاده در مساجد ، تکایا و حسینیه می باشد از جمله طرح های این دسته می توان به نقشه جدید تابلو فرش طرح آیه های قرآنی ، وان یکاد.. ، سوره حمد ، امام علی (ع) ، امام حسین(ع) ، قمر بنی هاشم(ع) ،ضامن آهو و همچنین تصاویر حضرت مسیح(ع) و مریم مقدس (س) اشاره کرد که شرکت زر فرش افتخار دارد تا این طرحها را با تخفیف ویژه به مشتریان عزیز ارائه دهد.

طرح های ملی- میهنی : این طرحها یادآور تاریخ کهن و چهره های تاریخی و حماسی این مرز و بوم می باشد از بهترین نقشه های ارائه شده توسط شرکت زر فرش می‌توان به طرح های تخت جمشید ، آرامگاه حافظ ، کوروش کبیر و… نام برد.

طرح حیوانات : این طرحها شامل تصاویر مختلف حیات وحش می‌باشد مانند اسب سفید ، طرح گرگ ، گوزن ، حیوانات وحشی ، طاووس و طرح یوز ایرانی می‌باشد.

بیشتر بخوانید : عیوب تابلو فرش | نشانه ، علت و راه آسان رفع معایب تابلو فرش دستباف

نخ و نقشه تابلو فرش قم :


نقشه تابلو فرش قم

صنعت قالیبافی به شیوه فعلی در قم قدمتی قریب به ۸۰سال دارد. بازرگانان کاشانی دارهای قالی را به قم معرفی کرده و به طور محدود قالیبافی در قم شروع شد. نخ و نقشه تابلو فرش قم در ابتدا اقتباس شده از فرش های کاشان بود ولی با کیفیتی پایینتر.

اوایل فرشهای قم با رجشمار ۴۰ بافته می‌شد و ساختار نخ های استفاده شده در آن از پشمهای نچندان مرغوب و ظریف بود. اما با گذشت زمان وهمت هنرمندان قم کیفیت فرش های قم قدم به قدم پیشرفت کرد.

تعداد رنگها در نقشه تابلو فرش قم که در ابتدا از ۴ الی ۶ رنگ تجاوز نمی‌کرد هم اکنون نقشه فرش قم حتی تا به۴۰ رنگ نیز می‌رسد اما به طور معمول به صورت ۱۶ رنگ بافته می‌شود.

همچنین آنها توانستند قالیهای تمام ابریشم با رجشمار بسیار بالا به بازار عرضه کنند. به علت زیارتی بودن شهر قم و خیل عظیم زائر و مسافر تولیدکنندگان و بافندگان قم به بافتن و تولید تابلو فرش و سجاده روی آوردند.

بافته های بافندگان قم از ظرافت بالایی نسبت به بافته های بافندگان دیگر شهرها برخوردار است.

از نظر نقشه، نقشه های قم ترکیب و چکیده ای از نقشه های ایران است.

ابتدا این نقشه ها از نقشه های کاشان و اصفهان اقتباس شده بود ولی با خلاقیت هنرمندان قمی سبک مختص به خود را پیدا کرد وهم اکنون از جایگاه خوبی در بازار برخوردار است.

از ویژگی ای که که تابلو های بافته شده در این شهر وجود دارد قیمت نخ و نقشه تابلو فرش قم می باشد که نسبت به شهر های کاشان و تبریز بسیار مناسبتر و ارزانتر می باشد.

نقشه تابلو فرش سایز کوچک


تابلو فرش سایز کوچک

تابلو فرش سایز کوچک نیز طرفداران زیادی دارد، نقشه تابلو فرش سایز کوچک جلوه چشم نوازی به دکور منزل یا محل کار می‌بخشد.

به علت کوچک بودن دار قالی در این ابعاد از تابلو فرش گاها افراد آنرا با دار قالی در دکور استفاده می‌کنند.

فروشگاه زر فرش نیز عرضه کننده جدیدترین محصولات تابلو فرش سایز کوچک می باشد که برای خرید تابلو فرش با ابعاد کوچک می توانید کلیک کرده و وارد فروشگاه شوید.

ابعاد استفاده شده در نقشه تابلو فرشهای سایز کوچک در نوع دستباف ۲۰*۲۸ با ۱۷۰ گره و ۱۲۰ رج و ۳۴ رنگ است. و در نوع ماشینی آن ابعاد ۵۰ *۳۵ در دو نوع ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه موجود می‌باشد.

این تابلو فرشها همانند نوع معمولی تابلو فرشها از انواع نقشه های موجود همانند پرتره ، منظره ، حیوانات و… بهره می برند ، همچنین خرید نخ و نقشه تابلو فرش سایز کوچک از فروشگاه های معتبر امکان پذیر می باشد.

نخ و نقشه تابلو فرش تبریز


نقشه تابلو فرش تبریز

شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی است. این شهر جزو مهمترین مراکز قالی در جهان می‌باشد.

تنوع نقشه تابلو فرش تبریز بسیار زیاد و زبانزد همگان است از ویژگی های فرش تبریز می‌توان به ریز بافت بودن ، رجشمار بالا و تنوع رنگ بسیار بالای آن اشاره کرد. فرش تبریز در ابعاد گوناگون از بزرگ تا کوچک بافته می‌شود.

نخ و نقشه تابلو فرش تبریز به کار رفته شده در این شهر حتی قالیهایی با ابعاد بیش از ۱۲ متر نیز است.

جنس فرش تبریز نسبت به فرش های دیگر کمی سفتتر است و علت آن استفاده از کرک و پشم استفاده شده برای این قالی است که از نواحی ماکو به دست می آید.

استفاده از سایه روشن در نقشه بافت تابلو فرش تبریز عمق می‌بخشد.

مبدع انواع تابلو فرشهای دستباف مردمان شهر سردرود در تبریز می باشند و این هنر زیبا را از حالت یکنواختی در زیر پا به جلوه ای هنرمندانه در برابر چشمان تبدیل کرده اند.

تابلو فرشهای تبریز از بافت مناسب و نقش و رنگ مطابق خواست نوع سلیقه ای دارند.

در صورتی که قصد خرید نخ و نقشه ارزان قیمت را دارید باید آن را از فروشگاه های معتبر و بدون واسطه تهیه کنید.

منبع : تابلو فرش ، ویکی پدیا

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.