بلاگ » انواع دار قالی با بهترین قیمت دار فرش کوچک ، بزرگ و ارگونومیک

انواع دار قالی با بهترین قیمت دار فرش کوچک ، بزرگ و ارگونومیک

بروز شده در 20 تیر 1401 ساعت 02:48 ب.ظ

انواع دار قالی

در صورتی که قصد خرید دار قالی را برای بافت فرش پیدا کرده اید از مهمترین نکاتی که ممکن است با آن روبرو شوید انواع دار قالی است.

به صورت ایستاده ، زمینی ، متحرک وجود دارد. همچنین انواع دار قالی به صورت افقی ، ایستاده و هوشمند نیز به بازار عرضه شده است.

هر یک از این دارهای موجود در بازار مناسب برای یک نوع بافت خواهد بود و شما می توانید دار قالی مد نظر خود را انتخاب نمایید.

پس در صورتی که به دنبال راهنمای انتخاب دار مناسب فرش هستید می توانید همراه ما باشید.

.

انواع دار قالی و فرش


قطعا تمامی محصولات فرش ائم از گلیم ، تابلو فرش و محصولات فرش دستباف به وسیله دار قالی به تولید رسیده اند و در صورتی که دار نبود فرش بافته شده ای نیز نخواهد بود.

فرایند چله کشی که در مطالب قبلی آن را توضیح داده ایم بر روی انواع دار قالی صورت می‌گیرد و بافت فرش نیز بر روی نقشه چله کشی شده پیاده سازی خواهد شد.

پس پایه تولید یک فرش و دیگر منسوجات دار قالی می باشد و انواع آن به صورت زیر است :

دار قالی زمینی : همانطور که از نام آن مشخص است بر روی زمین قرار داده می‌شود و به این صورت چله کشی نیز روی دار انجام می‌شود ، توجه داشته باشید که اولین دار ساخته شده همین نوع دار می باشد.

دار ایستاده فرش : از دارهای محبوب که در گذشته از آن به صورت زیادی مورد استفاده قرار داده می‌شده است ، دار ایستاده بود که بر خلاف دار قالی زمینی ، چله کشی آن به صورت ایستاده صورت می‌گرفت.

داره ایستاده متحرک قالی : مشکلی که دارهای سری قبلی وجود داشت عدم امکان بافت فرش های بزرگ بود که برای این موضوع دار قالی متحرک که به صورت ایستاده نیز بود به تولید رسید.

از ویژگی که دار ایستاده برای بافت فرش دارد قابلیت متحرک بودن آن است که می توان سایز قالی و چله کشی را به آسانی تغییر داد.

دار ثابت و ایستاده : از این نوع دار برای بافت تابلو فرش استفاده می‌شود و از انواع داری قالی ای می باشد که از گذشته و تا کنون مورد استفاده بوده است.

عکس دار قالی کوچک به صورت زیر می باشد.

دار قالی افقی

دار فرش قالیبافی افقی

نخستین داری که به تولید رسید داری قالیبافی افقی بود و هنوز که هنوز است این دار در برخی از مناطق کشور مورد استفاده قرار داده می‌شود. داری قالیبافی افقی آنقدر قدیمی است که آن را در موزه کشور نیز قرار داده اند و نحوه نصب آن نیز به این صورت است که با فاصله ای حدودا چهل سانتی متر با زمین متصل می‌گردد.

از معایب داری قالیبافی افقی می توان به از بین بردن فضای خانه اشاره داشت و در کارگاه های قالی بافی استفاده از این دار تقریبا به دلیل استفاده بیش از حد فضای آن غیر ممکن بود. به همین دلیل بعد از دار افقی تولید نوع عمدی آن آغاز شد که اطلاعات بیشتر آن را در ادامه مطالعه کنید.

دار قالی پایه متحرک

دار قالی عمودی

دار قالی عمودی

برای رفع مشکل دار افقی در انواع دار قالیبافی دار قالی عمودی مطرح شد و نحوه کار آن به این صورت بود که این دار به دیوار متصل می‌شود و جایی خیلی کم نسبت به دار های افقی می‌گرفت.

از این دار بیشتر در شهر کاشان و تبریز مورد استفاده قرار داده شد ، از ویژگی دار عمودی نیز جایگیری کم آن برای بافندگان این شهر ها بود. این دار دارای اسم های مختلف و طراح های مختلفی نیز بوده است و در تبریز و کرمان نیز به عنوان یک دار ثابت قالی مورد استفاده قرار داده شده است.

دار قالی تبریز

از این دار بیشتر برای قالی آذربایجان استفاده می‌شود که به صورت عمودی بوده و اسم آن دار قالی عمودی تبریز است. از ویژگی این دار قالی قرار داده شدن پیچ و مهره اختصاصی برای تنظیم کردن تار و پود می توان اشاره داشت.

برای بافتن این نوع دار قالی می توان از 6 بافنده استفاده کرد تا کار بافندگی خود را بر روی این دار آغاز کنند. برای بافتن فرش های گرانبهای تبریزی در آذربایجان بیشتر از این نوع دار استفاده می‌شود و نخ استفاده شده برای بافت فرش های زینتی تبریزی به صورت فرش ابریشم بوده و دارای محبوبت بسیار بالایی نیز می باشد.

دار عمودی تبریز

این نوع دار قالی که به علت استفاده زیاد آن در کرمان این نام را به خود گرفته است و برای نخستین بار نیز در این شهر از آن استفاده شده است از انواع دار قالی است.

از ویژگی که برای این دار به کار رفته شده است می توان به عبور نخها از دار اشاره داشت که از سر و زیر دار عبور می کند و بعد از آن بافت به مرور زمان انجام می‌شود و به این صورت شما توانسته اید بافت فرشتان را به خوبی با باز کردن دار انجام دهید.

از معایب دار عمودی تبریزی این است که زمانی که شما دار قالی را به صورت کامل بافتید می توانید نقشه قالی را به صورت کامل مشاهده کنید و مشاهده نقشه قالی تا پایان نیافتن کار تقریبا غیر قابل انجام می باشد.

از این نوع دار قالی در شهر های کاشان و آران بیدگل نیز استفاده می‌شود و بیشتر قالی های بافته شده در این دو شهر با استفاده از دار عمدی تبریزی می باشد.

بیشتر بخوانید : بهترین برند فرش دستباف از شهر ایران [برای خرید چیست ⁉️]

دار فرش هوشمند

داری قالی بافی هوشمند از محصولات جدیدی است که توسط جوانان ایرانی به ثبت و اختراع رسیده است. این دار به صورت هوشمند بوده و برای افراد نابینا طراحی شده است ( البته گفته شود که قیمت دار قالی هوشمند نیز کمی بالا است ) . همچنین بهتر است بدانید که راهنمایی کار با دار هوشمند نیز در مرکز های فرش بافی ایران برگزار می‌شود و افراد نابینا می توانند در این کلاسها شرکت کنند.

از دیگر ویژگی های دار هوشمند برای استفاده توسط افراد دارای معلولیت می باشد که با استفاده از این دار می توانند در زمانی بسیار کمتر از دار های معمولی عمودی بافت فرش را به اتمام برسانند.

ناگفته نماند که در دار هوشمند معایبی که برای دار عمودی و افقی گفته شد بر طرف شده است و حتی این دار برای یک بافنده حرفه ای نیز انتخابی عالی خواهد بود و بافت فرش را برای بافنده آسانتر نیز می کند.

دستگاه دار قالی هوشمند توسط جواد بیت الله که جوانان ایرانی هستند به تولید رسیده است ، این دستگاه دارای نقشه پویا است که بافنده می تواند با فشار دادن دکمه و چاقویی که قرار داده شده است روی دستگاه به بافت فرش بپردازید.

از ویژگی ای که دستگاه دارد این است که دستگاه می‌تواند متراژ بافته شده را به شما اعلام کند ، ویژگی اصلی این دار قالی این است که فرش اصل دستباف مانده است و به کمک شما تکنولوژی آمده است.

این دستگاه دارای صندلی گردون بوده و در عرض قالی حرکت می کند ، دارای هاون زن خودکار بوده ، پود زنی کوچی ، برگردان و تنظیم سطح بافت هوشمند از دیگر ویژگی های این دستگاه است که در طی 5 سال ساخته شده است.

اجزای تشکل دهنده انواع دار قالی چیست !

در صورتی که می‌خواهید با یک دار قالی شروع به بافت تابلو فرش و هر گونه فرش دستباف نمایید.

باید با اجزای مختلف انواع دار قالی آشنایی بیشتر را پیدا کرده باشید که قطعات تشکیل دهنده دار فرش به صورت زیر می باشد.

که اگر به خوبی از این وسایل کار بگیرید ویژگی فرش دستباف خوب را انجام داده و به تولید رسانده اید :

چوب کوج : از این چوب برای جلوگیری از کج شدن فرش استفاده می‌شود و آن در در بین چله استفاده می‌کنند.

سر دار : کار سر دار نگه داری چله فرش بوده و در بالای قسمت دار قالی قرار داده شده است.

گوه : دارای شکلی مثلثی می باشد که می تواند به فرش شما استحکامی عالی را عرضه کند و کیفیت فرش بافته شده را بالا ببرد.

زیر دار : همانطور که مشخص است زیر دار در قمست زیری سر دار قرار داده شده است و همچنین وظیفه نگه داری چله کشی فرش را دارد.

چوب هافی : از این چوب برای پود کشی استفاده می‌شود و به کار شما سرعت می بخشد.

راست رو : از دو بخش چپ و راست تشکیل ده است و به وسیله راست رو زیر و سر دار نگهداری می‌شود.

فندک دار قالی : این قمست در بخش زیری زیر سر دار قرار داده شده است که از آن برای بافت فرش تبریز استفاده می‌شود.

ابعاد در انواع دار قالی

دار های قالی در سایز های کوچک و بزرگ به بازار عرضه شده اند و دارای های کوچک مناسب برای بافت تابلو فرش بوده و دارهای بزرگ برای بافت فرش های ابعاد بزرگ مورد استفاده بوده است.

ابعاد داری های قالی بافی محصولات فرش دستباف بصورت 50 سانتی متر تا 150 متر می تواند باشد. بافنده های حرفه ای برای بافتن فرش در سایز سفارش از دار های قالی بزرگ با متراژ های بالا استفاده می‌کنند.

اما برای اینکه بدانید از چه دار قالی استفاده کنید تا هزینه کمتری را برای قیمت دار قالی پرداخته باشید می توانید این نحوه حساب و کتاب را نیز مطالعه کنید.

به دست آوردن ابعاد قالی

برای ساخت دار قالی باید آن را در ابعادی که مد نظر شما می باشد به صورت استاندارد طراحی کنید تا فرشی که بر روی آن چله کشی شده و بافته می‌شود دارای کجی در عیوب تابلو فرش نبود و چله کشی نیز دارای ارتعاش متناسبی نیز باشد.

برای اینکه بتوانید ابعاد دار مد نظر خود را پیدا کنید می توانید تعداد گره های مورد نیاز را برای تعداد رچ هایی که می‌خواهید بافته بشود تقسیم نمایید و سپس عدد به دست آمده را در هفت ضرب کنید که به صورت زیر می باشد.

ابعاد دار قالی = تعداد گره / تعداد رچ * 7

در صورتی که ابعاد قالی به درستی حساب نشده باشد ، فرشی که بر روی دار به تولید برسد از تراکمی خیلی پایین و یا تراکم بالا برخوردار خواهد بود.

بیشتر بخوانید : آموزش بافت فرش | بیان مهمترین نکات در بافت و پودکشی فرش دستباف

مقایسه دار قالی آهنی و چوبی

دارهای قالی چوبی دارای قیمتی بسیار مناسبتر و ارزانتر می باشد و قیمت دار قالی آهنی گرانتر خواهد بود.

در صورتی که می‌خواهید یک دار قالی مستحکم را خریداری کرده باشید پیشنهاد ما به ما نوع آهنی دار می باشد و در صورتی که به دنبال یک دار فرش با قیمت مناسب هستید می توانید از دار چوبی استفاده کنید.

توجه داشته باشید که قیمت دار قالی چله کشی شده نیز بالاتر خواهد بود زیرا که هزینه چله کشی و هزینه نخ های استفاده شده برای چله کشی دار قالی به آن افزوده می‌شود.

دسته بندی دار قالی : داری های قالی دارا سه دسته بندی می باشد که به صورت کلی دار قالیبافی افقی ، هوشمند و عمدی است که در شهر های مختلف ممکن است دارای نام های مختلف و طراحی های متنوعی بوده ولی هر کدام از دار های تولید شده در یکی از این دسته بندی گفته شده قرار داده می‌شود. بهتر است ابتدا به بررسی دار قالی بافی افقی بپردازیم.

قیمت دار قالی

قیمت انواع دار قالی

 قیمت دار قالی کوچک و بزرگ به صورت چله کشی شده بر روی دیوار و ارگونومیک که دارای انواع فلزی چوبی می باشد متفاوت خواهد بود در در صورتی که به دنبال یک دار با قیمت ارزان و مناسب هستید می توانید از دار قالی دست دوم استفاده کنید.

در صورتی که می‌خواهید هزینه ای کمتر برای دار قالی پرداخته باشید می توانید دار قالی مد نظر خود را در ابعادی که می‌خواهید خودتان بسازید و هزینه کمتری را نیز در اینصورت پرداخت کرده اید. در پایان باید گفت قیمت دار قالی از 150 هزار تومان آغاز می‌شود و تا 20 میلیون تومان جا دارد.

منبع : انواع دار در قالی ، هنر یاب

4.2/5 - (37 امتیاز)

9 دیدگاه

  1. باسلام‌یک‌دستگاه‌دارقالی‌بافی‌اهنی‌‌‌زمینی‌‌فروشی‌دارم‌سالم‌وخیلی‌قدیمی‌‌‌‌که‌اخرین‌قالی‌‌که‌باهاش‌بافته‌شده‌۳۰سال‌پیش‌بوده‌‌دستگاه‌به‌حالت‌رزوه‌دار‌وپیچ‌ومهره‌هست‌‌خریدار‌برام‌پیام‌بده*ش:

  2. سلام یه دار قالی اهنی برای جففت قالیچه یک در یک و تیم که همزمان چله کشی میشه روش دارم کسی خریداره ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.