بلاگ » چیدمان فرش | راهنمای دکوراسیون فرش + اشتباهات رایج

چیدمان فرش | راهنمای دکوراسیون فرش + اشتباهات رایج

بروز شده در 21 مرداد 1401 ساعت 05:26 ب.ظ

چیدمان فرش

در این مقاله قصد داریم که درباره ی انواع چیدمان فرش توضیحاتی بدهیم و بگویم چه نوع چیدمانی مناسب با چه  نوع خانه ای میباشد.

یکی از اصلی ترین وسایلی که ایرانی ها به آن اهمیت زیادی میدهند فرش است. پس از این جهت سعی میکنند یکی از بهترین و زیبا ترین فرش ها را برای خانه هایشان خریداری نمایند .

اما نکته ی قابل توجه این است که وقتی فرشی را خریداری میکنید در کجا و چه نوع مکانی باید آن را بیندازید  در ادامه توضیحات مفیدی در این مورد داده ایم پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

چیدمان فرش در مکانی بسیار مناسب :


دکوراسیون فرش

یکی از نکته های مهم که در قسمت بالا به  آن اشاره کردیم چیدمان فرش در مکانی بسیار مناسب میباشد.

همه ی مردم دوست دارند که فضای خانه ی شیک و زیبایی را داشته باشند و فرش را یک کالای اصلی برای خانه هایشان می دانند پس وقتی برای خرید فرش میروند به دنبال زیباترین فرش برای خانه هایشان می گردند.

ولی نکته ی مهم که  فرش با آن بر روی خانه ی شما خود نمایی میکند این است که چیدمان فرش و مکان  درست را برای فر در نظر گرفته باشید.

شما باید در هنگام خرید انواع فرش مثل فرش شگی فضای منزل خود را بررسی کنید و بر حسب رنگ مبل ها دیوار ها و کابینت ها فرش خود را خریداری کنید اگر این وسایل را در خانه نادیده بگیرید فر هرچند زیبایی بسیار زیادی را دارا باشد ولی شاید نتواند زیبایی های خود را به درستی به نمایش بگذارد.

و نکته ی مهم در این مورد که باید به موارد بالا توجه کنید این است که ممکن است منزل شما بسیار نامنظم به نظر برسد هرچند شما هزینه ی زیادی برای خرید فرش کرده باشید ولی این نکته بسیار مهم میباشد.

یکی از مواردی که در بسیاری از خانه های ما  ایرانی ها صدق میکند این می باشد که فرش آنقدر بزرگ باشد که تمامی خانه را بپوشاند و بر زیر مبل ها پهن شود اما در بسیاری از خانه های مدرن و امروزی از این مدل استفاده نمیشود.

در ادامه  توضیحاتی درباره ی انواع چیدمان فرش بر حسب خانه های مدرن و سنتی را توضیح خواهیم داد.

 

روش اول : چیدمان فرش در پذیرایی مستطیل به صورت کج :


برخی از افراد که میخواهند یک جلوه ی خاص و مدرن را به خانه های خود بدهند فرش های خود را به صورت کج پهن میکنند که به نظر خود یک یک جلوه ی خاص و زیبایی را به خانه های خود بدهند.

این نوع چیدمان دکوراسیون مناسب برای چیدمان فرش در پذیرایی مستطیل خواهد بود.

اما این کار آن ها بسیار اشتباه می باشد زیرا شما از مسافت منزلتان استفاده درستی را نکرده اید.

شما با این کار خود در منزل خود ایجاد ناهماهنگی کرده اید.

این کار تنها و تنها یک دلیل دارد که دیوار ها خود یک راستای قوی و قدرتمند را برای خود ایجاد میکنند .

 ما با انداختن کج فرش ها سعی داریم بر خلاف راستای دیوار که یک راستا بسیار قوی و قدرتمند می باشد یک راستای جدید و بسیار ضعیت را با استفاده از فرش به وجود بیاوریم که این کار باعث ایجاد ناهماهنگی میشود و ممکن است که فرش شما نتواند زیبایی های خود را به نمایش بگذارد.

 

روش دوم: فرش های یکسان برای چیدمان فرش در پذیرایی ال مانند :


برخی از افراد سعی میکنند که در تمامی نقاط خانه هایشان  فرش هایی با طرح و رنگ های یکسان پهن کنند و آن ها باید بدانند که پذیرایی ، اتاق خواب ،راهرو ،نشیمن ، و… با هم تفاوت دارند .

اگر برای این قسمت ها تنوع و از طرح ها و رنگ های دیگری استفاده کنند بسیار خانه ی زیبا و جذاب تری را میتوانند با فرش های خود داشته باشند.

مثلا برای فرش آشپزخانه که ممکن است فرش زودتر از مکان های دیگر کثیف شود یا دچار سوختگی شود.

پیشنهاد میشود از فرش های ارزان قیمت تر مانند :گلیم ،گبه ،گبه های فانتزی،فرش چهل تکه  که قیمت کمتری دارند استفاده کنند.

علاوه بر آن برای چیدمان آشپزخانه اگر از گلیم فرش استفاده کنند شست و شو آن  بسیار آسان تر خواهد بود و همچنین جا به جایی آن نیز بسیار و بسیار آسان تر خواهد بود همچنین امروزه گلیم های ماشینی در انواع طرح و رنگ هم سنتی و هم مدرن تولید میشوند.

برای اتاق خواب نیز لازم نیست که یک فضای رسمی  بسیازید و حتما نظرتان این باشد که فرشی را که برای پذیرایی خریداری میکنید برای اتاق خواب نیز خریداری کنید .

مخصوصا برای اتاق خواب های کودکانتان که امکان کثیف شدن فرش ها را دارد از فرش هایی مانند : شگی ،گبه ،چهل تکه و…….استفاده کنید تا فضای بهتری را برای کودکان دلبندتان ایجاد کنید و هزینه ی کمتری بکنید.

 

روش سوم:  پهن کردن فرش کوچک برای چیدمان فرش در پذیرایی مربع :


در بسیاری از منازل فرشی را انتخاب میکنند که بسیار کوچک میباشد ( این روش مناسب برای چیدمان فرش در پذیرایی مربع خواهد بود ) .

همچنین با این کار میتوانند با هماهنگ کردن فرش ها با مبل ها فضای منحصر به فردی را به خانه هایشان بدهند.

البته باید توجه داشته باشند که فرش یکی از وسایل اصلی خانه می باشد و باید توجه کنند که با این کار فرش نمای اصلی خود را رو نمایی کند تا خانه ی شما بتواند زیبا به نظر برسید.

 

روش چهارم: پایه های جلویی مبل روی فرش ها باشد و پایه ی عقبی روی زمین:


یکی از روش های مدرن و امروزی که جلوه ی خاصی را به خانه ی شما میدهد این روش میباشد.

اما نکته ی قابل توجه این است که اندازه ی استاندارد برای فرش هایتان را انتخاب کرده باشید تا فرش ها از یکدیگر فاصله نگیرد در غیر این صورت ممکن است ناهماهنگی ایجاد شود و فرش نتواند زیبایی خود را به نمایش بگذارد.

البته اگر می خواهید پایه های مبل را بر روی فرش قرار بدهید باید توجه داشته باشید که فرش شما مانند محصولات فرش 700 شانه با کیفیت باشد و کوبیده نشود.

 

روش سوم: رعایت فاصله بین فرش و دیوار ها


راهنمای چیدمان فرش

یکی از روش هایی که می تواند در زیبایی خانه تان تاثیر گذار باشد فاصله دادن به صورت استاندارد فرش ها میباشد.

اگر فرش ها از یکدیگر فاصله  داشته باشند  سرامیک ها  و پارکت های چوبی میتوانند جای فضای خالی شما را پر کنند و زیبایی خود را به نمایش بگذارند.

همچنین فرش  شما باید فاصله از دیوار نیز داشته باشید و این فاصله برای خانه های بزرگ و کوچک بسیار متفاوت میباشد.

مثلا اگر فضای خانه شما نسبتا کوچک است  20 الی 30 سانتی متر فاصله گذاری از دیوار کافی میباشد و اگر فضای منزل شما بسیار بزرگ است این فضا را میتوانید به 50 الی 60 سانتی متر و حتی فاصله گذاری های بیشتری را میتوانید داشته باشید.

این فاصله گذاری از فرش ها دارای مزایای زیادی در چیدمان خانه ی شما میباشد که در ادامه به  آن اشاره میکنیم:

-یکی از مزایای فاصله گذاشتن از فرش ها این است که با این کار سرامیک ها و پارکت های خانه های شما می توانند از خود رو نمایی کنند و فضای خانه شما را دلنشین تر و بسیار زیبا تر بسازند.

-دومین مزایای فاصله گذاری این است که با این کار فرش به صورت زیباتری از خود رونمایی میکند و چیدمان منزل شما را بسیار و بسیار زیبا میسازد.

-سومین مزایای فاصله گذاری بین فرش ها زیبایی فرش ها را چند برابر و خانه های شما را امروزی تر و مدرن تر می سازد زیرا فضایی که یکنواخت و سر پوشید از فرش باشد روش امروزی پسند و مدرن نمیباشد و فاصله گذاری میان فرش ها خانه را زیبا تر و جذاب تر می سازد.

 

روش چهارم: متنوع سازی فرش ها :


در این قسمت سعی داریم یک دکوراسیون متفاوت و زیبایی را برای چیدمان فرش هایتان به شما پیشنهاد بدهیم .

مثلا شما برای آشپزخانه ی خود که دارای یک میز گرد است می توانید یک فرش(گلیم یا گبه) گرد را در نظر بگیرید در این صورت شما با یک آشپز خانه ی متفاوت و جدا از پذیرایی را خواهید داشت و در این صورت از هزینه ی بسیار کمتری برای فرش آشپزخانه استفاده میشود.

البته لازم به ذکر میباشد که در متنوع سازی طرح های فرش های خانه تحقیق کنیم و زیاده روی بیش از اندازه برای این کار باعث میشود که خانه ی شما نمای اصلی خود را از دست بدهد و فرش ها نیز میتوانند  به خوبی از خود رو نمایی کنند.

 

روش چهارم: جلوگیری هوشمندانه از سر نخوردن فرش ها:


یکی از مشکلاتی که در بسیاری از خانه ها رایج است سر خوردن فرش ها میباشد که این مشکل ممکن است خیلی جدی  شود.

مثلا ممکن است موجب سر خوردن سالمندان شود و همچنین موجب سر خوردن کودک دلبندتان بشود که مشکلات بسیار جدی را به همراه خواهد داشت پس لازم است که به روشی صحیح  از این مشکل جدی جلوگیری کنند.

برخی از افراد فکر میکنند که با خرید فرش هایی که دارای ضخامت بسیار بالا و همچنین وزن بسیاری  هستند میتوانند از این مشکل جلوگیری کنند پس دست به خرید فرش هایی مانند فرش 700 شانه و 500 شانه که دارای ضخامت و وزن سنگین تری نسبت به فرش های 1200 شانه و 1000 شانه هستند میزنند.

اما در برخی از موارد با وجود وزن و ضخامت زیادی را که این فرش ها دارا میباشند باز هم سر میخورند. یکی از مواردی که در این مورد تاثیر فراوانی میگذارد جنس نخ میباشد.

یکی از نخ هایی که امروزه  از بهترین نوع کیفیت و جنس برخوردار هستند نخ های اکریلیک می باشد این نخ ها علاوه بر این که باعث میشود فرش سر نخورد خصوصیات بسیار زیادی را دارا میباشد.

میتوانیم به ضد حساسیت بودن،نرم بودن،بدون پرزدهی و… خصوصیات بارز آن اشاره نمود که بهترین فرش های امروزی با این نوع نخ بافته می شود.

 

منبع : چیدمان فرش ، nazmiyalauctions

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.